VÄLKOMMEN TILL VÄJERNS BÅTKLUBB!

Klubben bildades år 1993 och har klubbstugan i gamla hamnen som träffpunkt och utgångspunkt för sin verksamhet. Före år 1993 var verksamheten en underavdelning till Intresseföreningen Friska Vindar. År 2018 firar klubben 25-årsjubileum. Klubben har nu ca 180 medlemmar.
”Väjerns Båtklubb är en klubb för alla åldrar. Har du snipa, julle, styrpulpet eller kabinbåt?  ... eller du kanske har en läcker segelbåt...  Oavsett om du gillar att segla, navigera eller fiska så finns här alltid en plats för dig. Här pågår även båtarbeten i olika omfattning varje år. Aktiviteter skapar vi tillsammans, och vi finns i en underbar skärgård med plats för alla”.

KLUBBENS FYR

Denna fyr är uppförd i oktober 1994.
Sjöfartsverket skänkte fyrkuren till Väjerns Båtklubb som renoverades under sommaren 1994. Fyrkuren, typ 8-kantig gjutjärnskur är från 1914 och kommer från fyrplatsen Sotens Svartskär belägen väster om Hamburgsund på position ca 58 32,9'N 11 13,3'E
Fyrlinsen, som är av slipat glas, 6:e ordningen 300mm 360, lånades ut av Sjöfartsverket till Väjerns Båtklubb i september 2001.
Anm: Fyren är för närvarande inte med i sjökortet.

KLUBBSTUGAN

Klubbstugan är ett gammalt reningsverk som användes fram till 1989. Klubben fick tillgång till stugan 1994 och renoverades till dagens skick. I stugan finns ett litet trinettkök och möblering för ca 15 personer samt en ny smart-TV.  En trevlig altan har byggts på framsidan ut mot havet, som kan användas vid fint väder eller när tillfälle bjuds. Varje onsdagskväll året om har vi träffar i klubbstugan för lite härligt båtsnack och fika, om någon har bakat!

Foto:  Kjell Wrigman

MASTEN

Masten uppfördes under åren 2010/2012 av en entusiastisk grupp medlemmar. Renoveringen skedde i en container, som var uppställd på piren ut mot fyren.
Oftast flaggas det under sommartid och på högtidsdagar. Du kommer även att kunna se belysning i masten runt jul och i vintertider samt att ett och annat flaggspel kan förekomma. Invigningen skedde den 7 juli med en trevig tillställning.

webmaster/medlemskontakter

Se flik KONTAKT